sales en service

Sales en service

Sales en service, vaak apart vermeld, maar ze gaan hand in hand samen. En niet alleen naast elkaar
maar bij voorkeur vermengd mét elkaar. In onze dagelijkse omgeving zien we dat de focus bij
dienstverlening steeds meer op automatisering ligt. Daarbij zijn efficiency, standaardisering en big
data belangrijke uitgangspunten. Van zelfscan bij de supermarkt en inchecken met een tablet bij je hotel.

En waar is de human touch? Is die überhaupt nog van belang? In de praktijk blijkt er steeds meer
(vaak stille) behoefte aan persoonlijk contact. Het verhoogt de beleving van dienst en product mits
correct aangeboden. De kwaliteit en authenticiteit maken daarbij het verschil. Waarom geven we
robots een humane vormgeving? Precies, mede daarom.

Daar waar sales en service als één geheel wordt aangeboden wordt aantoonbaar meerwaarde geboden
en meer omzet en winst gemaakt. Niet alleen in de horeca en hotellerie, maar ook bij banken, winkels,
groothandels en bij klantrelaties business-to-business.

Het is niet voor niets dat veel supermarkten, ondanks de kleine marges, steeds meer investeren in
vakkundig personeel, die zich naast het zorgdragen voor aanbod en presentatie de klant steeds vaker
actief adviseren over variaties en het gebruik van hun aankopen. Investeren in bekwaam personeel,
met vakkennis en vaardigheden om deze over te brengen verdient zichzelf terug.



Arlanda Express
de meeste tevreden klanten

Arlanda Express, de treinverbinding tussen Arlanda Airport en Stockholm, gestart in 1999 heeft in de
afgelopen jaren herhaaldelijk de meest tevreden klanten behaald. Daarbij steeg het aantal reizigers
van 2,75 mln. passagiers in 2007 naar 5,4 mln. in 2014. Hun geheim? “De uitdaging is om steeds nieuwe
manieren te vinden om beter te worden en klantverwachtingen te overtreffen” aldus CEO Per Throstenson.

Persberichten Arlanda Express ter referentie (Engelstalig):

Arlanda Express heeft de meest tevreden klanten
Arlanda Express scoort drie jaar op rij voor de beste service